Onboarding i offboarding pracowników IT a dostęp do firmowych systemów IT

onboarding i offboarding pracowników a dostęp do systemów IT

Procesy związane z nadawaniem i odbieraniem uprawnień użytkownikom do firmowych systemów IT wciąż pozostają jednym z najsłabszych punktów w wielu organizacjach. Najczęściej są realizowane ręcznie - za pomocą maili, arkuszy kalkulacyjnych czy rozproszonych systemów. W efekcie onboarding i offboarding generują liczne problemy operacyjne i poważne ryzyka bezpieczeństwa.

Główne wyzwania

  • Opóźnienia w starcie pracy nowych osób

Nowo zatrudnieni pracownicy często muszą czekać na dostęp do podstawowych narzędzi. Dopóki wnioski nie zostaną przekazane i zatwierdzone, pracownik nie może rozpocząć wykonywania obowiązków, a dział IT traci czas na ręczne „odblokowywanie” środowisk.

  • Nadmierne uprawnienia

Aby przyspieszyć proces, zdarza się, że pracownik otrzymuje dostęp szerszy niż faktycznie potrzebny. To sprzeczne z zasadą minimalnych uprawnień (least privilege) i tworzy potencjalne wektory ataku.

  • Zapomniane konta

Po odejściu pracownika ryzyko związane z pozostawieniem aktywnych dostępów jest realne. W praktyce oznacza to możliwość logowania się do systemów przez osoby, które nie są już związane z organizacją.

  • Brak zgodności z regulacjami

Konieczne jest zapewnienie pełnej kontroli nad cyklem życia uprawnień oraz możliwości raportowania: „kto, do czego i kiedy miał dostęp”. Bez centralnego systemu zebranie takich danych jest czasochłonne i obarczone ryzykiem błędów.

Onboarding i offboarding z systemem do zarządzania uprawnieniami i dostępami IT 

System pozwala na odzwierciedlenie cyklu życia pracownika w organizacji, od chwili zatrudnienia, aż po zakończenie współpracy:

  • wniosek o utworzenie konta w systemach HR i/lub Active Directory
  • wnioski o nadanie uprawnień do systemów i ich poszczególnych funkcjonalności w celu umożliwienia rozpoczęcia pracy na wybranym stanowisku - z zachowaniem zasady minimalnych uprawnień
  • wnioski o odebranie uprawnień do wszystkich systemów i ich funkcjonalności po ustaniu współpracy

W przypadku on- i off-boardingu, gdzie dla jednego pracownika organizacji wniosek może zawierać od kilkunastu do kilkuset uprawnień, jest to ogromna oszczędność czasu i wyeliminowanie do 0 potencjalnych błędów popełnianych przez pracownika IT.

Dlaczego automatyzacja jest kluczowa

Manualne zarządzanie uprawnieniami to proces podatny na błędy i wymagający dużych nakładów pracy. System taki jak Intalio Access Management wprowadza mechanizm automatyzacji, który pozwala przyspieszyć realizację wniosków, a w wielu przypadkach całkowicie wyeliminować potrzebę angażowania pracowników IT.

W praktyce oznacza to, że onboarding kilkunastu dostępów może zostać zrealizowany w kilka minut, a offboarding - bez ryzyka pominięcia jakiegokolwiek systemu.

Wnioski

Onboarding i offboarding to procesy o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa i zgodności organizacji. Realizowane ręcznie, generują chaos, opóźnienia i narażają organizację na ryzyko incydentów. Wdrożenie systemu takiego jak Intalio Access Management pozwala uporządkować i zautomatyzować te obszary, zapewniając menedżerom IT pełną kontrolę i transparentność nad cyklem życia użytkowników.

Onboarding i offboarding to dopiero początek. W praktyce dostęp użytkownika do systemów musi być weryfikowany cyklicznie. Dlatego kluczowym elementem dojrzałego modelu zarządzania dostępami jest certyfikacja uprawnień, czyli przegląd i weryfikację dostępów. W naszym systemie te rolę pełni Technik AI, który sprawdza czy rzeczywiste uprawnienia posiadane przez pracowników organizacji mają swoje odzwierciedlenie w rejestrze systemu. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak certyfikacja dostępów chroni przed incydentami bezpieczeństwa, polecamy publikację: